11.08.2008

Så mörk är natten i midvintertid

Första luciarepetitionen var igår. Eller tja, det är väl tekniskt sett lördag, så i torsdags.
Nu går jag runt med diverse altstämmor på hjärnan och tycks inte kunna nynna på något annat än Så Mörk Är Natten.

Ligger i sängen, nyss hemkommen från en sen kväll på stan. Det blev John Bull med Charlie, Sofie, Linnéa och Anna. Hemskt trevligt, och jag har insett att jag verkligen inte behöver supa för att framstå som berusad. Ekonomiskt glädjande!
Lampan är tänd i mitt fönster, och de röda gardinerna dragna för lampan, vilket resulterar i ett rött ljus i mitt rum. En väldig julkänsla sprider sig, och plötsligt är Så Mörk Är Natten inte lika out of place. Utanför fönstret kör postbilen förbi och leverar tidningen. Klockan är ju trots allt tio i tre.

Min utmattning, reslutatet av tre nätters sömn á 3,5 timmar, har övergått i resignerad övertrötthet. Jag tänker att ett blogginlägg, ett långt för en gångs skull, följt av Säsong 4 av Angel är en trevlig pastime.

Ni förstår, det är svårt att sova när min hjärna leker onda lekar med mig. Fina saker såsom fritt fall vad gäller humör, panikångest som ter sig fysiskt och glada ord som "självuppfyllande profetior", "kognitiv beteendeterapi" och "genetisk depression" far runt i en jävla fart, och jag kan inse själv att jag har svårt för att faktiskt lägga mig ner och försöka sova utan att någon eller något distraherar mig.

Men samtidigt som det kan verka jättedeppigt just nu, så känns det bättre än det kännts på länge. Samtidigt som det är sämre än det varit på länge. Eller.. ja. Fråga inte mig, jag har ingen aning.

Jag kom inte hit för att jag tror-
Jag kom hit för jag behöver Dig.
Man har sagt att Du är mycket god;
Jag har ingen alls som hjälper mig.

Käre Gud, nu vet Du hur det är.
Om jag ej förstår ett enda grand
av Din högtid - kom då som musik,
Eller sitt i bänken, håll min hand.

Frid vare med er alla som behöver den inatt.
Han finns där, Han lyssnar, Han bär.
Pax.

1 comment:

Peter said...

Vill bara påpeka att posten inte kör ut tidningar. Det gör tidningsbudet.
Lycka till med luciarepen.

Här kör vi JCS för fulla hus och det är sååå roligt.