3.07.2009

Come join me in Graceland

Jag snubblade över ett program om Paul Simon och hans medverkan i SNL.
Rsultatet blev att jag ännu en gång slogs av hur det verkligen är skillnad på artister och musiker.
Sedan fick pappa ett släng av sina återkommande "utbilda Lykke i musik"-ögonblick. Givetvis alltid med samma önskvärda resultat. Nu spelar vi Paul Simons Songs from the Capeman jättehögt.

Artister är folk som måste sälja ett koncept.
Ett koncept av utseende, slit-och-släng musik och låttexter som samtidigt som de inte betyder någonting alls så lyckas de reta mig något fruktansvärt.

Musiker är människor som måste skriva musik. Det faller sig lika naturligt för dem som att andas. Musiken går att lyssna aktivt och inaktivt på, men känslorna som de förmedlar är lika oundvikliga vilket som. Texterna förefaller spontana och extremt uttänkta samtidigt, och de är fria för tolkning samtidigt som det står klar tatt författaren vet precis vad han eller hon pratar om.

Nu ska jag äta citronbitar (fiskpinnar med ett finare namn) ochs edan ska jag på Taizé-mässa med mina fina ledare och mina fina konfirmander.
Hej hej.

1 comment:

maria said...

Oja, det blev en fin mässa :)
Vi är dina fina ledare ;)